Europa Centrală și de Est

Showing all 11 results

  • Balconul Europei

    Balconul Europei

    Există un loc la marginea continentului de unde se pot admira întreaga coastă şi extraordinarul peisaj marin. Este vorba de faimosul Balcón de Europa, Balconul Europei, situat în Málaga, pe litoralul spaniol. Evident, destinaţia este foarte populară printre turişti. În eseul ei cinematografic, regizoarea lituaniană Dali Rust foloseşte acest loc ieşit din comun într-un mod mai mult decât eficient: splendidul peisaj mediteranean devine fundalul privirii cercetătoare aruncate de ea în activităţile zilnice de aici. Printre momente anodine vedem procesiuni religioase şi scene de carnaval, în care toată lumea îşi cunoaşte la perfecţie rolul. În acelaşi timp, regizoarea se asigură că spectatorii ei s-au aşezat confortabil în Balconul Europei şi sunt gata să admire carnavalul vieţii desfăşurându-se înaintea ochilor.

    Dali Rust • Rusia • 2019 • 60′

  • Delta zoo

    Delta zoo

    În martie 1990, Lituania a devenit prima republică sovietică gata să-şi declare independenţa. În ianuarie 1991, trupele sovietice au luat oraşul Vilnius cu asalt, dar localnicii neînarmaţi le-au opus rezistenţă. 14 oameni au murit şi şapte sute au fost răniţi. Delta Zoo este un documentar cu fragmente animate despre 13 adolescenţi aleşi pe sprânceană – printre ei Crabul, Păianjenul, Crocodilul şi Balena – care se joacă de-a războiul. Fără nicio pregătire, dar cu un curaj şi patriotism ieşite din comun, ar fi fost în stare să oprească tancurile sovietice cu mâinile goale şi cu lovituri de karate învăţate din filmele de acţiune văzute la video.

    Andrius Lekavičius • Lithuana • 2019 • 91′

  • Funeralii de stat

    Funeralii de stat

    Când Iosif Stalin a murit în martie 1953, evenimentul a aruncat Uniunea Sovietică într-un doliu generalizat. Greaua pierdere a fost exprimată copios pe întreaga suprafaţă a ţării, iar patru zile apoi doliul a culminat cu funeraliile de stat din Piaţa Roşie. Aproape şapte decenii mai târziu, Sergei Loznitsa disecă această “Mare Despărţire” prin montajul meticulos al unor imagini de arhivă rare sau de mult uitate. Fără luări de poziţie explicite, documentarul creează înţeles din asocierea sunetelor şi a imaginilor, reuşind să prezinte istoria ca pe un ritual dominat de maşina de propagandă a unei figuri tiranice a cărei moştenire îşi mai face simţită prezenţa bântuitoare chiar şi în zilele noastre.

    Sergei Loznitsa • Olanda • 2019 • 135′

  • Hey

    Hey, bro!

    Mark are 18 ani, Chiril abia a împlinit 20. Se cunosc doar de o lună, dar deja au devenit cei mai buni prieteni. Împreună aleargă după fete, dansează şi fac acrobaţii pe skateboard. Din când în când intră în bucluc: pentru ei o seară obişnuită înseamnă să danseze pe balustrada podului Krymsky, să se certe cu vreun taximetrist sau cu vreun tip în club şi apoi să facă scandal în locuri publice. Curând pleacă în vacanţă în Crimeea, iar aici lucrurile se complică. În timp ce Mark şi Chiril se provoacă reciproc să-şi depăşească limitele, călătoria va ajunge să le pună prietenia la grea încercare.

    Aleksander Elkan • Rusia • 2018 • 73′

  • Îngerii investitori

    Îngerii investitori

    Îngerii investitori este un documentar despre provocările personale şi financiare pe care trebuie să le înfrunţi atunci când devii primul „business angel” din anii de început ai erei start up-urilor în Ungaria. Tony jonglează cu riscuri financiare, cunoaşterea amănunţită a pieţei şi bunăstarea familiei sale pentru a-şi atinge scopul, acela de a sponsoriza idei noi şi a-i ajuta pe antreprenorii aflaţi la început de drum.

    Zsuzsanna Gellér-Varga • Ungaria • 2018 • 56′

  • Mama albă

    Mama albă

    Alina are şapte copii: şase sunt ai ei şi unul e adoptat. Fostul soţ este etiopian, prin urmare copiii sunt mulatri. Fiul adoptat este caucazian şi instabil psihologic. Ceilalţi copii ai Alinei intuiesc repede ce complicaţii ridică adopţia şi se tem că nu va mai fi timp şi loc pentru ei sau că nu vor mai primi la fel de multă dragoste ca până acum. Iată o explorare epică a luptei pentru dragoste şi o odă adusă maternităţii.

    Zosya Rodkevich, Evgeniya Ostanina • Rusia • 2018 • 98′

  • Rodeo

    Rodeo

    Suntem în 1992 şi în Estonia se ţin primele alegeri libere de la Al Doilea Război Mondial. Spre surpriza tuturor, câştigă forţele politice proaspete şi idealiste conduse de Mart Laar, care la 32 de ani devine cel mai tânăr premier al Europei. Sarcina lui? Să scoată ţara din haos. Printre scandaluri, criminalitate în creştere, răfuieli în plină stradă între clanuri mafiote şi industriile sovietice ajunse pe butuci, noului guvern nu i se întrevede viaţă lungă. Dar Laar vrea o schimbare radicală. Iată povestea acelor ani greu încercaţi care au format Estonia aşa cum o ştim azi.

    Raimo Joerand, Kiur Aarma • Estonia • 2018 • 77′

  • Soldatul meu necunoscut

    Soldatul meu necunoscut

    În timpul unei vizite la cei dragi, Anna descoperă un album de fotografii plin de poze din care cineva a fost tăiat. Acesta este stră-străunchiul ei, un bărbat care, fără voia lui, a fost soldat în armata sovietică la ocuparea Cehoslovaciei în 1968. În timp ce încearcă să-i pună laolaltă povestea, Anna Kryvenko ajunge la câteva probleme extrem de actuale: conflictul dintre memoria personală şi cea naţională, vina moştenită, interpretarea istoriei, manipularea media, relaţia Europei cu Rusia, dar şi atitudinea cehilor şi a slovacilor în ce-i priveşte pe oamenii din alte ţări. My Unknown Soldier combină imagini de arhivă inedite şi istoria familiei regizoarei pentru a arăta cum politica la nivel înalt poate distruge vieţile oamenilor obişnuiţi.

    Anna Kryvenko • Republica Cehă • 2018 • 79′

  • Taraful caloriferelor

    Taraful caloriferelor

    Compania municipală de termoficare din oraşul ucrainean Ivano-Frankivsk le oferă un bonus cultural angajaţilor ei. Pentru a mai uita de corvoadele zilnice, de infrastractura la pământ şi de clienţii nemulţumiţi, ei sunt invitaţi, o dată pe săptămână, să cânte în corul companiei. Cântecele patriotice şi folclorice pe care le tot fredonează la repetiţii devin o punte între trecutul comunist şi noile realităţi economice şi politice ale prezentului. Cântecele îi ajută să facă faţă şocului schimbării şi tot ele sunt o ocazie ca ei să petreacă puţin timp împreună, ca în vremurile bune.


    Nadia Parfan • Ucraina • 2019 • 64′

  • Ungaria2018 – În culisele democrației

    Într-o Ungarie dezbinată politic, politicianul de stânga Ferenc Gyurcsány dă tot ce poate în lupta împotriva naţionalismului personificat de Viktor Orbán. La 28 de la căderea comunismului, Ungaria este din nou la o răscruce politică. Va alege ţara încă patru ani de populism de extremă dreapta, cu Viktor Orbán şi partidul Fidesz în frunte? Sau vor reuşi fostul premier Ferenc Gyurcsány şi partidul său proeuropean să învingă? Regizoarea Eszter Hajdú a urmărit ambele campanii îndeaproape şi a obţinut acces în viaţa personală a lui Gyurcsány. Rezultă scene unice şi uneori emoţionante care dezvăluie efortul doborâtor făcut de candidat şi de soţia sa pentru ca Ungaria să devină din nou de stânga.

    Eszter Hajdu • Ungaria • 2018 • 85′

  • Văd roșu

    Văd roșu

    La căderea Cortinei de Fier în 1989, Bojina avea opt ani. La scurtă vreme apoi, tatăl ei o duce la Paris pentru a-şi continua viaţa în Franţa. Două decenii mai târziu, Bojina se întoarce la Sofia cu intenţia de a documenta totul. Tânăra simte că există ceva nespus în trecutul familiei ei. De ce au primit întotdeauna atât de uşor permisiunea de a călători? Bojina începe să pună întrebări incomode şi află că tatăl ei, pictor, obişnuia să-şi vândă tablourile membrilor poliţiei secrete. Doar atât îi trebuie: Bojina sapă tot mai adânc în istoria familiei, ajungând să analizeze concepte precum loialitatea, aroganţa postcomunistă şi dreptul fiecăruia la propria istorie.

    Bojina Panayotova • Franța • 2018 • 84′