International

Showing all 10 results

  • Scheme Birds

    Ca păsările în colivie

    “Dacă rămâi aici ajungi ori la nebuni, ori cu burta la gură”, iată părerea lui Gemma, protagonista adolescentă a acestui documentar pe tema maturizării, despre lipsa de oportunităţi a tinerilor din mohorâta ei localitate scoţiană din apropierea oraşului Glasgow. Închiderea oţelăriei locale de către reforma industrială a lui Margaret Thatcher din anii ’80 a avut consecinţe sociale care mai persistă şi azi, punând la zid viitorul mai multor generaţii. Hotărârea lui Gemma şi personalitatea ei debordantă, împreună cu modul intim şi în acelaşi timp discret cu care regizoarele Ellen Fiske şi Ellinor Hallin o surprind, oferă momente de frumuseţe lirică şi chiar de umor, în ciuda violenţei aproape omniprezente şi a vieţii sumbre a eroinei.

    Ellen Fiske, Ellinor Hallin • Suedia • 2019 • 90′

  • Familia în legătură

    Familia în legătură

    Este posibil ca, în epoca reţelelor de socializare şi a comunităţilor virtuale, să fim mai singuri ca niciodată? O treime din populaţia unui orăşel din Polonia a emigrat în Islanda în căutare de muncă, lăsând vârstnicii în urmă. Folosind soluţii creative pentru a realiza un studiu intim al dorului şi al dragostei de familie, cu proiecţia unor conversaţii pe Skype în spaţii neconvenţionale, Pawel Ziemilski subliniază caracterul efemer al contactului uman. În timp ce imagini ale unor peisaje islandeze sunt proiectate pe pereţii unei săli de sport, iar membrii unei familii mănâncă “împreună” deşi îi separă mii de kilometri, filmul atrage atenţia asupra faptului că oamenii sunt deconectaţi chiar şi atunci când ţin legătura. Pawel Ziemilski • Polonia • 2019 • 63′

  • Film pentru Sama

    Film pentru Sama

    Waad al-Kateab era studentă în 2011, când a izbucnit războiul din Siria, iar ea a devenit activistă şi jurnalistă, consemnând evenimentele locale pentru diverse mass media internaţionale. Film pentru Sama este un jurnal video la persoana întâi adresat fiicei lui al-Kateab. Jurnalul explorează cinci ani din viaţa ei, ani în care se îndrăgosteşte, se mărită şi naşte şi ani în care efectele traumatizante ale războiului fac viaţa imposibilă pentru cei din jur. Sfâşiată între grija pentru siguranţa familiei şi dorinţa de a lupta pentru idealurile ei, Waad decide să părăsească împreună cu soţul zona greu încercată de război. Iată un puternic mesaj al unei tinere regizoare, al cărei simplu act de prezenţă transformă criza umanitară într-unul din cele mai captivante documentare pe acest subiect. Waad Al-Kateab, Edward Watts • Marea Britanie • 2019 • 99′

  • Lapü

    Lapü

    Doris, o tânără din tribul Wayuu, are un vis despre verişoara ei decedată şi se hotărăşte să-i dezhumeze rămăşiţele pământeşti pentru a o întâlni încă o dată înainte de a-şi lua rămas-bun pentru totdeauna. Filmat în deşertul columbian La Guajira, documentarul regizorilor Juan Pablo Polanco şi César Alejandro Jaimes este o călătorie mistică printre ritualurile unei comunităţi indigene, călătorie ritmată de eforturile lui Doris de a duce la bun sfârşit anticul ritual Wayuu al reîngropării. Filmul construieşte o imagine hipnotică pusă în valoare de detaşarea acustică ce o acompaniază în timp ce face un slalom între viaţă şi moarte, realitate şi vis. César Jaimes, Juan Pablo Polanco • Columbia • 2019 • 75′

  • Nemuritor

    Nemuritor

    Un documentar-eseu ce analizează structurile stricte din spatele comportamentului oamenilor dintr-un mic oraş industrial din Rusia. Atent la compoziţia vizuală, filmul Xeniei Okapkina observă efectele propagandei de stat prin parcurgerea subtilă a unor situaţii cotidiene inofensive, precum acţiunile unor fete ce învaţă despre disciplină la şcoala de balet sau ale unor băieţi pregătindu-se pentru armată, în combinaţie cu peisaje înzăpezite şi desfăşurarea riguroasă a operaţiunilor din uzina locală. Omniprezentă şi în acelaşi timp greu observabilă în vieţile oamenilor, încă de la cea mai fragedă vârstă, ideologia devine periculoasă. Uitând de naraţiune, regizoarea reuşeşte să construiască o dare de seamă a fragilităţii liberului arbitru sub influenţa propagandei de stat. Ksenia Okhapkina • Estonia • 2019 • 61′

  • O gospodină perfectă

    O gospodină perfectă

    În timpul adolescenţei petrecute în Israel, Jane nu s-a conformat niciodată tradiţiilor patriarhale împărtăşite de familia ei. A refuzat să se mărite şi s-a înrolat în armată, după care a studiat regie. La 38 de ani rămâne însărcinată şi se întoarce în sânul familiei cu o cameră de luat vederi, încercând să treacă peste anii de tăcere şi să-şi înţeleagă mama, pe sine însăşi şi relaţia lor imposibilă. Lipsită de temeri şi dând dovadă de spirit atât în confruntarea cu familia, cât şi în modul cum se expune, Jane pune în balanţă decizia ei de a deveni o femeie independentă şi aşteptările familiei ca ea să le respecte sau măcar să le accepte obiceiurile. Poate că Jane îşi dezaprobă mama în mai toate situaţiile, dar filmul este şi o ocazie de a lua în considerare perspectiva acesteia. Jane Bibi • Israel • 2018 • 73′

  • Podul narcomanilor

    Podul narcomanilor

    Fostă mireasă-copil şi martoră a lungii bătălii a fratelui său cu dependenţa de droguri, Laila Haidari şi-a dedicat viaţa bărbaţilor şi femeilor care se confruntă cu una din marile probleme din Afganistan, dependenţa de heroină. Hotărâtă şi curajoasă, Laila face tot ce-i în putere pentru a smulge cât mai mulţi narcomani din mediul nociv aducându-i într-o clinică de tratament pe care o conduce cu fratele ei. Dar plecarea trupelor străine din Afganistan face ca ajutoarele financiare să înceteze, lăsând în urmă un guvern corupt şi o societate cuprinsă de haos, iar clinica supravieţuieşte numai cu încasările restaurantului Lailei, unde toţi ospătarii sunt foşti narcomani în recuperare. Eforturile eroinei sunt prezentate direct, observaţional, cu camera de luat vederi urmărind-o discret în neîncetatul ei efort de a salva cât mai mulţi oameni.

    Elizabeth Mirzaei, Gulistan Mirzaei • Canada • 2018 • 97′

  • Strip and War

    Război și striptease

    Anatoli visează să devină dansator, dar îşi câştigă existenţa ca stripper. Locuieşte într-un mic apartament din Minsk cu bunicul său, fost ofiţer care îşi rememorează cu nostalgie trecutul glorios. Apartamentul lipsit de personalitate este ringul în care cele două generaţii se înfruntă la nesfârşit. Bunicul crede că nepotul îşi iroseşte viaţa cu provocări fără rost, deşi are diplomă de inginer, în timp ce acesta din urmă nu poate pricepe fascinaţia seniorului pentru trecut. Cu o abordare observaţională, regizorul Andrei Kutsila le surprinde discuţiile în contradictoriu, care fac să persiste întrebarea dacă este vreo şansă ca legăturile de familie să fie mai puternice decât asemenea diferenţe de opinie.

    Andrei Kutsila • Belarus • 2019 • 69′

  • Scrisoare pentru Theo

    Scrisoare pentru Theo

    Narat de actriţa franceză Irène Jacob, Scrisoare pentru Theo este un omagiu adus regizorului grec Theo Angelopoulos, plecat dintre noi în 2012, şi în acelaşi timp o analiză a situaţiei europene din prezent, consecinţă a recesiunii economice globale şi a crizei migranţilor. Regizoarea Elodie Lélu construieşte, prin cadre lungi şi meticuloase, o experienţă cinematografică plină de poezie. Angelopoulos, regizorul “privirilor pierdute” ucis într-un accident de motocicletă pe platoul ultimului său film, a fost profund interesat de problema imigraţiei, iar Scrisoare pentru Theo îi omagiază moştenirea prin alăturarea scenelor din filmele sale cu imagini din Grecia de azi, afectată de criza migranţilor şi de o tulbure perioadă politică.

    Elodie Lélu • Belgia • 2018 • 64′

  • Una Primavera

    Una Primavera

    După ce i-a îndurat timp de patru decenii abuzurile, Fiorella pune piciorul în prag şi îşi părăseşte soţul. Valentina, fiica cea mică, se întoarce în casa părintească pentru a documenta eliberarea mamei şi reacţia familiei. Dar Fiorella nu este pe deplin împăcată cu decizia de a pleca. Ezită să părăsească rodul muncii de o viaţă: casa familiei, care cumva a devenit sinonimă cu propria identitate. Rezultatul este un documentar de debut tulburător şi personal, în egală măsură intim şi sensibil, în care Valentina este aliatul mamei într-o regiune unde opinia publică închide ochii la cazurile de violenţă domestică. Dincolo de aspectul personal, documentarul devine un necesar şi relevant eseu video despre familie, comunitate şi societăţi patriarhale.

    Valentina Primavera • Italia • 2019 • 80′