Romania

Showing all 11 results

  • Casa cu Lacăt

    Casa cu lacăt

    Ce este corupţia pentru noi? Reflectăm asupra fenomenului corupţiei pornind de la un caz recent de fraudare a examenului de Bacalaureat şi trecem către o analiză istorică, sociologică, antropologică şi juridică a corupţiei. Punctul de pornire al acestei incursiuni în timp şi spaţiu este ”casa cu lacăt”, simbol al examenului de maturitate a calfelor, iar punctul de final este întrebarea: în ce măsură a reuşit societatea românească să integreze valorile liberalismului?

    Diana Gavra • Romania • 2019 • 91′

  • Cei ce rămân

    Cei ce rămân

    Satul românesc Mâlăncrav. În prezent este mereu cineva care pleacă pentru o muncă deloc stabilă şi adesea pe termen scurt în Europa de Vest, în speranţa că va trăi mai bine acasă. Fluxul şi refluxul plecărilor şi revenirilor afectează toate familiile. Prin portrete intime ale oamenilor din inima comunităţii, documentarul spune povestea Nataliei, a Alinei, a lui Andrei, Ioan şi Niculae. Ele sunt femei puternice. Ei, tineri care încă nu au nicio grijă. Şi ultimii păstori care încă se bat pentru pământul şi mioarele lor. Charlotte Grégoire, Anne Schiltz • Belgia • 2019 • 93′

  • Distanța dintre mine și mine

    Distanța dintre mine și mine

    Toţi ne luptăm cu propriul trecut. Unii, mai mult ca alţii. Cu o reputaţie de femeie fatală, băutoare şi fumătoare prodigioasă, poeta avangardistă, compozitoarea şi graficiana Nina Cassian are şi cu ce să se lupte: după ce în anii fascismului în România s-a refugiat în ilegalismul comunist, a devenit simultan complice şi problematică pentru noul-instalat regim stalinist, ca apoi să intre în conflict direct cu regimul Ceauşescu, terminând într-un exil nedorit la New York în 1985. Un film despre credinţe, artă şi putere, Distanţa dintre mine şi mine explorează fricţiunea dintre memoria personală şi arhiva oficială, dintre realitatea noastră actuală şi naraţiunile pe care le construim despre trecut.

    Mona Nicoară, Dana Bunescu • Romania • 2018 • 89′

  • Fata de aur

    Fata de aur

    Andreea Răducan este o femeie de succes în vârstă de 32 de ani şi una dintre cele mai bune gimnaste ale României. A muncit întreaga viaţă pentru a deveni campioană olimpică, iar când a câştigat mult râvnitul titlu, la Jocurile Olimpice Sydney 2000, acesta i-a fost retras trei zile mai târziu. Motivul? O substanţă interzisă depistată la un test de dopaj, substanţă provenită dintr-o banală tabletă pentru răceală pe care i-o administrase doctorul lotului naţional de gimnastică. Cincisprezece ani mai târziu, Andreea vrea să confrunte autorităţile care au trădat-o, în încercarea de a-şi recâştiga medalia şi, odată cu ea, propria-i demnitate. Pe parcurs, ni se vor dezvălui traumele, strădania şi durerea ce se ascund în spatele imaginii idealizate a unei campioane mondiale.

    Adrian Robe, Denisa Morariu Tamaș • Romania • 2019 • 96′

  • Grădina Sovietică

    Grădina sovietică

    În timp ce investighează moartea suspectă a bunicii sale, Dragoş, un regizor din Republica Moldova, care în trecut a făcut parte din Uniunea Sovietică, descoperă un experiment ştiinţific secret. Dragoş dezvăluie planul secret al lui Nikita Hruşciov de a transforma Moldova în Grădina Sovietică, prin folosirea energiei atomice în agricultura locală.

    Dragoș Turea • Romania • 2019 • 76′

  • Grup Canal '77

    Grup Canal ’77

    După ce au încercat în mai multe rânduri, fără succes, să părăsească România, cinci tineri adepţi ai Mişcării Goma (acţiune de protest îndreptată împotriva conducerii României comuniste iniţiată de scriitorul Paul Goma) sunt acuzaţi de parazitism social şi condamnaţi la un an de muncă silnică la Canalul Dunăre-Marea Neagră pentru că au vrut să fugă din „paradisul” comunist. Odiseea lor este povestită de singurul supravieţuitor al grupului, domnul Radu Negrescu-Suţu.

    Dragoș Zămosteanu • Romania • 2019 • 72′

  • Jurnalul familiei Escu

    Jurnalul familiei Escu

    Povestea milioanelor de români care au ajuns să locuiască între aceste graniţe şi să fie nevoiţi să se suporte unii pe alţii: fix aşa cum stau lucrurile într-o mare familie. Iată o călătorie în spaţiu şi timp, în care familia e puntea de legătură între toate momentele care ne-au ţinut uniţi, dar ne-au şi dezbinat în tot acest timp. Prin definirea câtorva elemente precum limba, naţionalitatea, religia, mâncarea, sportul, politica, războiul, agricultura, tradiţiile, muzica sau moda, filmul conturează un portret al felului în care cele enumerate mai sus ne-au influenţat şi modelat familia.

    Șerban Georgescu • Romania • 2019 • 95′

  • Omul care a vrut să fie liber

    Omul care a vrut să fie liber

    De-a lungul vieţii sale, Cezar Mititelu nu a deţinut niciun fel de proprietate. A refuzat să fie vreodată angajat, considerând că munca plătită este un fel de “corupţie”. În ochii autorităţilor comuniste, a fost întotdeauna un “parazit social” şi drept consecinţă a fost urmărit toată viaţa de Securitate şi trimis la închisoare de două ori. Pentru un grup de oameni însă, Cezar Mititelu a fost un dascăl, un purtător de lumină într-o lume îngropată în minciuni şi ignoranţă. Pentru adepţii săi, acest om a fost dovada că o viaţă trăită în libertate deplină era cu adevărat posibilă. Cu o singură condiţie: să poţi rupe plasa de minciuni şi ipocrizie creată de “lumea modernă” şi să începi căutarea umanităţii adevărate care stă ascunsă în fiecare dintre noi.

    Mihai Mincan, George Chiper-Lillemark • Romania • 2018 • 105′

  • Palat pentru popor

    Palatele poporului

    Palat pentru popor spune povestea celor mai emblematice cinci clădiri ale epocii socialiste, cinci mastodonţi arhitecturali mai mult decât sugestivi pentru vremea lor şi martori ai schimbărilor politic din Europa de Est de la sfârşitul secolului 20. Aceste clădiri au fost reuşite arhitecturale ieşite din comun, realizate cu un imens curaj şi puţină nebunie. Rolul lor? Să reamintească oamenilor de rând că îi ghidează o putere supremă şi că îi aşteaptă un viitor strălucit. Fiecare mastodont era mai înalt, mai mare sau dispunea de cea mai avansată tehnologie a vremurilor respective. Acum, când socialismul a sucombat, a venit timpul să le revizităm şi să le dezvăluim secretele. Cum reuşesc aceste clădiri să supravieţuiască în ziua de azi?

    Boris Missirkov, Georgi Bogdanov • Bulgaria • 2018 • 77′

  • Profu'

    Profu’

    Un profesor de matematică din Transilvania devine un Don Quijote local după ce iese din sistemul de învăţământ convenţional şi îşi deschide o şcoală privată în propriul apartament. De-a lungul unui an academic, îi urmărim efortul de a retrezi dragostea învăţătură în elevi, schimbându-le astfel vieţile o dată pentru totdeauna.

    Alex Brendea • Romania • 2019 • 83′

  • Rebels with a Cause

    Rebeli cu o cauză

    Dobrivoie Kerpenisan a ajuns în România pe 17 decembrie 1989, cu doar câteva ore înainte de închiderea granițelor. Era student de arta în Germania și a venit la Sânpetru Mare să-și viziteze bunicii. Ce s-a întâmplat în acest sat din apropierea Timișoarei în săptămâna de dinaintea Crăciunului 1989? Chiar din prima zi, tânărul fotograf a urmărit mulțimea cu aparatul său de filmat. A înregistrat pe peliculă revolta și anarhia din satul natal, proteste de masă, jafuri și zeci de trupuri grav rănite în Timișoara. Bazat pe fotografii rare și nepublicate până acum, noul său film documentar urmărește destinul protagoniștilor acelui moment istoric 30 de ani mai târziu. În cadrul întâlnirii, ei descoperă momente cruciale din viața lor în aceste fotografii istorice pe care le văd pentru întâia oară, retrăind curajul, frica și speranța din zilele lui decembrie 1989. Autorul prezintă o față prea puțin cunoscută a Revoluției Române prin intermediul câtorva istorii personale la sfârșitul „Epocii de Aur” a lui Nicolae Ceaușescu — un portret colectiv de eroi necunoscuți ai unei societăți în plină transformare.

    Dobrivoie Kerpenisan • • 2019 • 54′