Puterea: substantiv feminin

Margaret Thatcher a provocat senzaţie afirmând că "a avea putere e similar cu a fi o doamnă. Dacă e nevoie să spui că eşti, atunci nu eşti." Mulţi cineaşti au fost atât de atraşi de personaje cu personalitate puternică, încât au simţit nevoia să îşi împărtăşească fascinaţia cu restul lumii. Şi adesea aceste personaje sunt femei, iar ele nu simt deloc nevoia să dea de înţeles că sunt puternice. Pur şi simplu sunt.

  • Imaginea Mafiei

    Sicilianca Letizia Battaglia şi-a început lupta cu Mafia atunci când a îndrăznit să-şi îndrepte aparatul de fotografiat spre o victimă ucisă brutal. Pasiunea a determinat-o să devină fotojurnalist şi curând s-a aflat în prima linie într-una din cele mai sângeroase înfruntări din istoria recentă a Italiei. A fotografiat fără teamă viaţa cotidiană din Sicilia pentru a spune povestea unei comunităţi la care ţinea imens, o comunitate îngenuncheată de Cosa Nostra.

    Kim Longinotto • Irlanda • 2019 • 94′

  • Mama albă

    Mama albă

    Alina are şapte copii: şase sunt ai ei şi unul e adoptat. Fostul soţ este etiopian, prin urmare copiii sunt mulatri. Fiul adoptat este caucazian şi instabil psihologic. Ceilalţi copii ai Alinei intuiesc repede ce complicaţii ridică adopţia şi se tem că nu va mai fi timp şi loc pentru ei sau că nu vor mai primi la fel de multă dragoste ca până acum. Iată o explorare epică a luptei pentru dragoste şi o odă adusă maternităţii.

    Zosya Rodkevich, Evgeniya Ostanina • Rusia • 2018 • 98′

  • Pentru un loc de muncă

    Panayiota are 37 de ani, e casnică şi nu ştie să scrie şi citească. Are parte de o viaţă liniştită alături de soţ şi de copii într-un cartier modest din Atena. Ca să ajute familia în nevoie din cauza recesiunii economice, Panayiota se angajează pentru prima oară în viaţă ca femeie de serviciu într-un mall. În ciuda mediului dificil de la lucru, femeia se eliberează din monotonia de acasă şi treptat ajunge să se bucure la muncă de un respect pe care familia nu i l-a oferit niciodată. Când la serviciu încep concedierile, Panayiota va fi nevoită să îşi înfrunte încă o dată limitările. Dar ea nu mai este ca înainte şi acum are ceva de spus.

    Nikos Labôt • Grecia • 2019 • 90′

  • Podul narcomanilor

    Podul narcomanilor

    Fostă mireasă-copil şi martoră a lungii bătălii a fratelui său cu dependenţa de droguri, Laila Haidari şi-a dedicat viaţa bărbaţilor şi femeilor care se confruntă cu una din marile probleme din Afganistan, dependenţa de heroină. Hotărâtă şi curajoasă, Laila face tot ce-i în putere pentru a smulge cât mai mulţi narcomani din mediul nociv aducându-i într-o clinică de tratament pe care o conduce cu fratele ei. Dar plecarea trupelor străine din Afganistan face ca ajutoarele financiare să înceteze, lăsând în urmă un guvern corupt şi o societate cuprinsă de haos, iar clinica supravieţuieşte numai cu încasările restaurantului Lailei, unde toţi ospătarii sunt foşti narcomani în recuperare. Eforturile eroinei sunt prezentate direct, observaţional, cu camera de luat vederi urmărind-o discret în neîncetatul ei efort de a salva cât mai mulţi oameni.

    Elizabeth Mirzaei, Gulistan Mirzaei • Canada • 2018 • 97′

  • Soția

    Tânăra Alfinaz are doi copii. O vedem pregătindu-se pentru o lungă călătorie. Soţul ei este închis pe viaţă şi Alfinaz este o soţie exemplară, întotdeauna supusă şi respectuoasă cu soţul ei. Îl aşteaptă şi speranţa ei că acesta va fi într-un târziu eliberat nu pregetă nicio clipă. Filmul discută supunerea unei femei în faţa soţului şi a lui Dumnezeu, un alt mesaj fiind credinţa nestrămutată în faţa tuturor obstacolelor şi resemnarea unei femei destinate să fie Soţie.

    Kirsten Gaynet • Rusia • 2019 • 64′

  • Tărâmul mierii

    Într-un sat macedonean uitat de lume, Hatidze, o femeie de 50 şi ceva de ani, îşi verifică stupii de albine sălbatice prinşi de stânci. În timp ce îngână un cântec din vechime, manevrează fagurii fără mănuşi sau costum de plasă. Acasă, Hatidze repară stupii, are grijă de mama ei căzută la pat şi uneori merge la oraş pentru a vinde mierea. Într-o zi, o zgomotoasă familie itinerantă face tabără lângă casa lui Hatidze, iar regatul liniştit al femeii va fi invadat de hărmălaia motoarelor, a şapte copii gălăgioşi şi a 150 de vite. Şi curând Hussein, liderul familiei, va lua o serie de decizii care ameninţă o dată pentru totdeauna stilul de viaţă al lui Hatidze…

    Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov • Rusia • 2019 • 85′