ROMÂNIA. Selecția pentru secțiunea competițională România, aduce în fața spectatorilor realități incomode, chiar tulburătoare ale istoriei recente, despre care evităm să vorbim, dar care ne ajung din urmă, și povești de viață despre realitățile societății noastre: minori lăsați în voia sorții și nevoiți să-și ia destinul în propriile mâini, vârstnici vulnerabili, care trebuie să se confrunte cu situații inumane, tineri gay care își doresc iubire, acceptare și drepturi egale, ori familii aparent perfecte, dar în interiorul cărora e un zbucium care duce la acțiuni radicale.
Șase dintre cele 11 filme selectate sunt premiere (patru mondiale și două naționale). Premiere mondiale: Fotografii însângerate (r. Copel Moscu, 2024), O familie aproape perfectă (r. Tudor Platon, 2024), Interzis (r. Anelise Salan, 2024) și Pelicule de familie (r. Dan Curean, 2024). Premiere naționale: Triton (r. Ana Lungu, 2024), 24 de ore (r. Harald Friedl, 2024). Celelalte filme din competiția România: Vis. Viață (r. Ruxandra Gubernat), Cum să fiu mort, dacă-s viu? (r. Ilinca Călugăreanu, 2024), Moartea lui Iosif Zagor (r. Adrian Dohotaru, 2024), Între tăcere și păcat (r. Diana Nicolae, 2024), Alice On & Off (r. Isabela Tent, 2024), Maia - portret cu mâini (r. Alexandra Gulea, 2024), După cum bate ceasul (r. Fecső Zoltán, 2023).
EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST. Producțiile din această secțiune evocă realități specifice și vorbesc despre disoluția patrimoniului industrial al țărilor din fostul bloc comunist, surprinsă într-un peisaj post-apocaliptic (Șantierul naval - r. Elvis Lenić), despre cadouri absurde cu ocazia campaniei electorale în statele din estul Europei (Georgia zâmbitoarea - r. Luka Beradze), despre obiceiuri mereu surprinzătoarea din lumea ancestrală întâlnită în munții Albaniei (Cine e bărbatul în casă? - r. Kristine Nrecaj, Birthe Templin) sau despre o comunitate aparte din Germania, sorbii (Noi îi spunem Hanka - r. Grit Lemke).
Tema dominantă rămâne războiul din Ucraina (Cântecele pământului care arde - r. Olha Zhurba; Fotofobia - r. Ivan Ostrochovský și Pavol Pekarčík). În Câinii latră, caravana trece (r. Aslkod Kurov, Anonymous1) avem o perspectivă unică din culisele rezistenței oamenilor de presă și activiștilor din Rusia, în vreme ce criza migranților în disputa și ecourile tensiunilor politice din Europa se resimt la granițele Poloniei (Pădurea - r. Lidia Duda). În filmul TATA (r. Lina Vdovii, Radu Ciorniciuc), prezentat în premieră în România, fiica protagonistului reușește să-și ajute tatăl să fie recompensat pentru abuzurile grave la care a fost supus de-a lungul anilor de către angajatorul său din Italia. Iar situația ingrată a muncitorilor est-europeni în Europa de Vest este expusă în Mirajul Occidentului (r. Apolena Rychlíková). Premiera mondială a acestei secțiuni este filmul Ioanei Grigore (Leo Records: Doar pentru prietenii noștri), despre rezistența prin muzica jazz din timpul regimului comunist.
VOCI EMERGENTE ALE DOCUMENTARULUI. Produse în țări precum Austria, Canada, Cehia, Franța, Georgia, Germania, Iran, Norvegia, Portugalia, Republica Democrată Congo, Slovacia, SUA și Ucraina, filmele ale acestei secțiuni (curator Andreea Mihalcea), privilegiază o polifonie de perspective și protagoniste feminine (Lecții de zbor - r. Elizabeth Nichols), descriu istorii individuale ale cineastelor ce devin platforme de rezistență și opoziție, prin sancționarea raporturilor de putere patriarhale din societatea iraniană (Planeta mea furată - r. Farahnaz Sharifi; Shahid - r. Narges Kalhor), sunt interesate de cotidian și identitate queer (Nu sunt tot ce-aș vrea să fiu - r. Klára Tasovská) sau prezintă transformarea educației în îndoctrinare ca instrument de control și naționalism în Georgia (De când mă știu - r. Maka Gogaladze).
De altfel, spațiul ex-sovietic e relevant în mai multe dintre filmele din această secțiune (Fragmente pe gheață - r. Maria Stoianova; Interceptat - r. Oksana Karpovych), alte coordonate importante fiind analiza socială (Savanna și muntele - r. Paulo Carneiro), apelul la religie și solidaritate, în contextul post-colonialismului și al intereselor corporațiilor multinaționale și geopolitice în Portugalia și în Congo (Răzvrătire nocturnă - r. Nelson Makengo) sau filtrarea mentalului și a imaginarul colectiv prin prisma intersecției dintre mit, iconografie culturală și istoria socio-politică a Statelor Unite (Henry Fonda președinte - r. Alexander Horwath).
DOCSCHOOL. Filmele studențești de la AFF au, în același timp, maturitate și prospețime, prezentând subiecte actuale și căutând abordări originale. Sunt produse de studenți din toată lumea, de la: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, Consorțiul universitar Doc Nomads (Belgia, Portugalia, Ungaria), Filmways din București, Hasifa din cadrul Open University of Israel, HELB din Kenya, Institutul Superior de Arte INSAS și LUCA School of Arts din Bruxelles, Școala de Film și Televiziune Sam Spiegel din Ierusalim, Universitatea Tomas Bata din Cehia, UNATC din București, Universitatea de Arte din Berlin, Universitatea de Televiziune și Film din München și Wajda Studio din Varșovia.
Alte câtva zeci de filme vor fi proiectate în cadrul Astra Film Junior (educație prin film documentar), în programul de formare și dezvoltare Doc Tank, în spațiul imersiv de la Cinema DOM din Piața Mare și de-a lungul numeroaselor programe speciale ale festivalului. De asemenea, publicul va putea participa la expoziții, concerte, petreceri și evenimente-surpriză. Până în data de 10 septembrie pot fi achiziționate abonamente în regim early bird. Detalii, aici: https://www.astrafilm.ro/ro/stiri/early-bird-aff2024
Despre Astra Film Festival
Festivalul Internațional de Film Documentar Astra Film din Sibiu, lansat în 1993 ca proiect inovator, este unul dintre cele mai importante festivaluri de film de non-ficțiune din Europa, inclus de European Film Academy pe lista festivalurilor care au dreptul de a face nominalizări directe pentru European Film Awards. Astra Film Festival se află sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și este organizat de Astra Film, CNM Astra și Fundația Astra Film.
Partener strategic: Ministerul Culturii. Cu sprijinul Consiliul Județean Sibiu, al Centrului Național al Cinematografiei, al Consulatului Republicii Federale Germania la Sibiu și al Uniunii Cineaștilor, al Institutului Cultural Român și al AFCN. Eveniment cofinanțat de Consiliul Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu.
Sponsori: ING Bank, Groupama, Mecatronics, Ursus, Burn, Artesana, Luthelo, Decathlon, TheRefresh